Pedagoger
Eugenie Skilnand
Eugenie er utdannet ved Kirsti Skulleruds ballettskole, Operaens Ballettskole, Statens Balletthøgskole og School of American Ballet i New York. Hun begynte som aspirant i Nasjonalballetten i 1998, ble ansatt i 2000 og utnevnt til solist i 2011. Samme år fikk hun Rolf Gammleng-prisen, hvorpå hun i 2012 ble tildelt både Wilhelmsen-prisen og Kritikerprisen. Sistnevnte fikk hun for sin tolkning av rollen som Marie i Spucks ballett Woyzeck, en rolle som ble kreert for henne.
Eugenie har danset hovedroller i klassiske balletter som Tornerose, Romeo og Julie, Onegin, Anna Karenina, Askepott, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, samt tittelrollen og Micaëla i Scarletts Carmen – en ballett i tre akter og tittelrollen i MacMillans Manon. Hun har gjort seg bemerket i hovedrollen i Duatos White Darkness og Without Words, i Shoot the Moon av Lightfoot og León og som Blanche i Neumeiers En sporvogn til begjær– sistnevnte ble hun også nominert til Kritikerprisen for.
I Moum Aunes kritikerroste Hedda Gabler høsten 2017 var hun medskapende til egen koreografi i rollen som Thea Elvsted.
Eugenie har vært solist i en rekke balletter av Balanchine, Kylián og Scarlett. Hun har også fått roller skapt for seg i Rushtons On the Adjacent Sides, Strømgrens Suite, Bjørnsgaards Standard Arabesque og Dawsons dancingmadlybackwards.